سفارش تبلیغ
صبا ویژن

shelter

تابلوهای کنترل الکتریکی ترکیب محفظه سفت و سختی از وسایل الکتریکی برای کنترل و نظارت بر عملکرد مکانیکی تجهیزات یا ماشین آلات هستند. برای راه اندازی و کنترل طیف وسیعی از تجهیزات، انواع مختلفی از تابلوهای کنترل الکتریکی در صنایع، تاسیسات تجاری و مسکونی استفاده می شود. تابلوهای کنترل الکتریکی از اجزای مختلفی برای اجرای عملکردهای برنامه ریزی شده تشکیل شده اند. فعال کردن تجهیزات روشن یا خاموش، کنترل سرعت موتور، عملیات بسته شدن برای باز کردن عملکرد مقادیر، دستیابی به حرکات مختلف دیگر و بسیاری عملیات دیگر. جهت خرید تابلو برق در تهران به سایت پرشین تکنیک اعتماد کنید.

 

به طور عمده از سه نوع تابلوی کنترل الکتریکی استفاده می شود:

 

مراکز کنترل برق (PCC)

مراکز کنترل موتور (MCC)

پنل اتوماسیون (SCADA / PLC PANELS)

مراکز کنترل برق (پنل های PCC)

 

مراکز کنترل قدرت به طور گسترده ای در توزیع برق از منبع به استفاده استفاده می شود. مراکز کنترل قدرت معمولاً در نزدیکی منبع تغذیه با سطح خطای بالای 50KA یا 65 KA به مدت 1 ثانیه قرار می گیرند. میله های اتوبوس فلزی برای اتصال فیدرهای برق ورودی به یکدیگر تعبیه شده اند. فضای کافی برای پایان دادن به کابل ها برای حمل آسان سیستم فراهم شده است.

 

مراکز کنترل برق همچنین دارای تجهیزات حفاظتی و ایمنی برای اتصال کوتاه، خطای زمین اضافه بار، ولتاژ بیش از حد و غیره هستند.

 

مرکز کنترل موتور (MCC Panel)

 

پانل های مرکز کنترل موتور (MCC Panel) در کاربردهای صنعتی و تجاری بزرگ برای کنترل موتورها از یک مکان مرکزی استفاده می شود.

 

مراکز کنترل موتور ترکیبی از چندین بخش محصور با شین های مشترک و هر بخش شامل کنتاکتورهای قدرت، رله های حفاظتی، ایزولاتورها و سایر وسایل کنترل و نشانگر می باشد. MCC همچنین در صورت لزوم دارای VFD، PLC، اندازه گیری و غیره است.

 

مرکز کنترل موتور همچنین دارای تجهیزات ایمنی حفاظتی مانند پیشگیری کننده های حفاظت موتور، رله های خطای زمین، رله معکوس فاز و غیره است.

 

پانل های اتوماسیون (SCADA / PLC PANEL)

 

تابلوهای کنترل اتوماسیون PLC اساساً در سیستم پشتیبانی توزیع برق امروزی در تولید، انتقال و همچنین توزیع برق از بار به مراکز برق جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. پانل های اتوماسیون PLC بار الکتریکی متغیر را بر اساس تقاضای بار متغیر دوره ای و همچنین جریان متناوب و روشن کردن متوالی عملیات خودکار قابل برنامه ریزی در خط مونتاژ تولید و همچنین تکمیل عملیات را کنترل می کنند.

 

ممکن است آن را به عنوان یک پانل فلزی که در قسمتی دور از خانه خود قرار دارد بشناسید که به ندرت به آن فکر می کنید. سپس شاید برق در آشپزخانه قطع شود زیرا مخلوط کن را روشن کرده اید. فشار دادن دکمه تنظیم مجدد در خروجی GFCI پیشخوان مشکل را حل نمی کند. ناگهان به آن نیاز دارید: جعبه تابلو برق.

 

صاحبان خانه ممکن است بیش از یک بار در سال از جعبه تابلوهای خدمات برق خود بازدید کنند. برای خانه‌های قدیمی‌تر با سیستم‌های الکتریکی قدیمی، ممکن است به یک بازدید معمول تبدیل شود. برای خانه های جدیدتر، ممکن است هرگز نیازی به بازدید از آن نباشد.

 

درک اصول اولیه تابلو خدمات برق خانه شما را ایمن نگه می دارد و خانه شما را به خوبی روشن و پر انرژی نگه می دارد. شما حتی در هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد زیرا کارکردن تابلوی خدمات برق برای هر تعمیر برق، از تعویض پریز گرفته تا سیم کشی کل اتاق برای بازسازی، حیاتی است.

 

تابلو خدمات برق چیست؟

تابلوی سرویس برق، اتصال بین سیم های خارجی که از خیابان می آیند و سیم های داخلی سیستم برق خانه شما است.

پانل سرویس نقطه توزیع مرکزی است که سیم سرویس یا قطره سرویس - سیم اصلی که از بیرون به داخل خانه می آید - به سیم های خروجی که جدا می شوند و قسمت های مختلف خانه را سرویس می دهند وصل می کند. این سیم های خروجی را مدارهای انشعاب یا مدار سیم انشعاب می نامند.

 

در خانه های تک خانواده، صاحب ساختمان صاحب تابلو خدمات برق است نه شرکت برق. بنابراین مسئولیت کلیه مسائل مربوط به تابلو خدمات برق به عهده مالک می باشد.

 

پانل های سرویس قطع کننده مدار و جعبه فیوز

تابلوهای سرویس برق دارای نام‌های مختلفی می‌باشند: جعبه فیوز، پنل فیوز و پانل قطع کننده مدار. امروزه اکثر خانه ها دارای چیزی هستند که به طور رسمی به آن تابلو خدمات برق یا به سادگی تابلو خدمات می گویند.

 

یک پانل قطع کننده مدار دقیقاً مشابه جعبه فیوز نیست زیرا دارای کلیدهای مکانیکی و سوئیچ سوئیچ است نه فیوز، اما عملکرد مشابهی را انجام می دهد. فیوزهای قدیمی بر خلاف روش راکری برای نصب و جدا کردن کلیدهای مدار، پیچ می شوند یا به داخل یا خارج می شوند.

 

برق از یک افت سرویس وارد خانه می شود، به شاخه های سرویس در پانل سرویس متصل می شود و به مدارهای جداگانه در سراسر خانه تقسیم می شود. تمام برق خانه شما در پنل سرویس قرار دارد.

 

تابلو خدمات برق 100، 200 آمپر یا بیشتر برق یک خانه را تامین می کند. خانه‌هایی که بین سال‌های 1950 تا 1965 ساخته شده‌اند ممکن است این جعبه‌های فیوز 60 آمپری را داشته باشند که اغلب تنها با چهار فیوز وجود دارد.

کجا می توان پنل خدمات الکتریکی را پیدا کرد

طبق ماهیت خود، پنل خدمات اصلی معمولاً از فعالیت های اصلی خانه دور نگه داشته می شود. مکان های احتمالی:

 

گاراژ

گاراژ اغلب میزبان پانل خدمات برق است زیرا سرپوشیده، در دسترس و نزدیک به سایر خدمات است. به دیوار مجاور خانه نگاه کنید.

 

زیر زمین

اگر خانه دارای زیرزمین باشد، به احتمال زیاد تابلوی خدمات برق در آنجا قرار خواهد گرفت. به دیوار بیرونی نگاه کنید.

 

راهروها

اگر تابلوی خدمات برقی در یک راهرو قرار داشته باشد، معمولاً به جای نزدیک به ورودی اصلی، به گاراژ یا فضای باز منتهی می شود.

 

انباری یا کمد

پنل خدمات برقی ممکن است در یک انباری داخلی در مجاورت آشپزخانه یا در یک کمد ابزار قرار گیرد.

 

بیرون از خانه

به دنبال پانل خدمات، معمولاً در یک مکان سرپوشیده، به بیرون نگاه کنید. در حالی که معمولی نیست، ممکن است یک پانل سرویس در قسمت بیرونی دیوار بیرونی، به خصوص در مورد جعبه فیوزهای قدیمی تر، یافت شود.

 

نکته

یکی از راه‌های پیدا کردن تابلوی خدمات برقی این است که ابتدا به بیرون بروید و محل ریزش سرویس و سر سرویس روی پشت بام خود را پیدا کنید. پانل خدمات باید دقیقاً در زیر، در یکی از سطوح پایین خانه باشد. برای خطوط برق مدفون، خط از خیابان شروع می شود و به خانه نزدیک جلو یا کنار خانه متصل می شود.

 

قطعات پنل خدمات الکتریکی

درب پانل: درب پانل بیرونی که به صورت چرخشی باز می شود

پوشش قابل جابجایی: پوشش محافظ با فضاهایی برای کلیدهای قطع کننده مدار

کلید اصلی: کلید بزرگی که برق ورودی را به تمام مدارها قطع می کند

خرطومی: خرچنگ های فلزی متصل به سیم های ضخیم که به بیرون هدایت می شوند و به قطره سرویس متصل می شوند

قطع کننده های مدار: سوئیچ های قابل جابجایی 15 یا 20 آمپر که مدارهای الکتریکی جداگانه را کنترل می کنند

فضاها: فضاهای باز یا یدکی روی پانل خدمات برای ایجاد مدارهای اضافی (گاهی اوقات، تمام فضاهای باز با قطع کننده مدار پر می شود)

سیم‌ها: مجموعه‌ای از سیم‌ها که از کلیدهای مدار به مدارهایی که بخش‌های خانه را سرویس می‌دهند، کشیده می‌شوند

 

ملاحظات ایمنی پنل خدمات الکتریکی

هنگامی که درب بیرونی پانل سرویس بسته است، پانل سرویس در شرایط عادی قابل لمس است. هنگامی که درب بیرونی باز است و کلیدهای قطع کننده مدار در معرض دید قرار می گیرند، پانل همچنان در شرایط عادی قابل لمس است.

 

کار بر روی تابلوی خدمات برق باز با درب و پوشش محافظ جلویی آن، خطرناک است. بر خلاف شوک ناشی از پریز، که ممکن است کشنده باشد یا نباشد، شوک ناشی از لنگه های سرویس مطمئناً کشنده یا آسیب جدی به شما خواهد زد.

 

در پنل سرویس، دو سیم گیج سنگین مشکی از پایه کنتور یا قطع کن از راه دور وارد پنل می شود. کابل ورودی اصلی می تواند از بالا، پایین و یا حتی کناره ها وارد پنل شود. اینها انتهای سیم های سرویس هستند که از بیرون وارد خانه شما می شوند. از دست زدن به این سیم ها یا هر چیزی که این سیم ها با آن تماس دارند خودداری کنید.

 

با برداشتن پوشش محافظ، خاموش کردن کلید قطع کننده مدار اصلی پنل لزوماً شما را ایمن نمی کند. قطع کننده اصلی برق تمام مدارهای انشعاب خانه را قطع می کند، اما برق ورودی به پنل خطوط سرویس برق و یا شاخه هایی که خطوط به آنها وصل شده اند را قطع نمی کند.

 

در حالی که اغلب به اندازه کافی آسان است که مراقب نواحی در پانل خدماتی که دستانتان آن ها را لمس می کنند، باشید، به ویژه مراقب ابزارهایی که در دست دارید نیز باشید. پانل سرویس در معرض، پیچ گوشتی ها، سیم برش ها، سیم کش ها، انبردست ها و موارد دیگر مواردی هستند که به طور بالقوه می توانند قسمت هایی از سیم های سرویس را لمس کرده و برق گرفتگی را به شما منتقل کنند.

 

نصب کلیدهای مدار اضافی

تا زمانی که فضا وجود دارد، می توانید مدارها و قطع کننده های مدار بیشتری را داخل جعبه تابلوی خدمات برق خود اضافه کنید. در بسیاری از موارد، پنل خدمات دارای فضاهای در دسترس خواهد بود.

 

برخی از خانه های قدیمی ممکن است فضای خود را به طور کامل پر کرده باشند. در این حالت، یک برقکار می تواند یک جعبه پنل سرویس جدید و بزرگتر نصب کند یا یک پنل فرعی کوچکتر اضافه کند و آن را از پنل اصلی تغذیه کند. برای این کار باید مدارهای قدیمی تر را به پنل فرعی منتقل کنید تا فضایی برای فیدر شکن ایجاد کنید.

 

نکته

یک راه حل آسان برای یک پنل خدماتی که پر از کلیدهای مدار است و هیچ اسلات در دسترس ندارد: قطع کننده های مدار پشت سر هم. قطع کننده های مدار پشت سر هم در یک شکاف با اندازه یک کلید معمولی قرار می گیرند، اما می توانند دو مدار مجزا را ارائه دهند.

 

به طور کلی، می‌توانید با نگاه کردن به جداره‌های فلزی روی خود پانل، تعیین کنید که آیا فضاهای بیشتری وجود دارد یا خیر. هر فضایی که از کار افتاده نیست باید برای قرار دادن یک مدارشکن دیگر در دسترس باشد، اما همیشه اینطور نیست. پوشش را بردارید تا ببینید چند فضای باز موجود است.

 

تعمیرات و بازسازی تابلوهای برق توسط خودتان انجام دهید

صاحبان خانه مجاز به کار بر روی پانل خدمات هستند، اما بسیاری از آنها به دلایل ایمنی از این کار اجتناب می کنند. اکثر صاحب خانه ها فقط تجربه باز کردن درب بیرونی تابلو برق را برای روشن کردن یک کلید قطع کننده مدار دارند.

 

از آنجایی که شما صاحب پنل خدمات هستید، مجاز به کار در بخش داخلی آن برای هر نوع کاری هستید. متداول ترین فعالیت برای حذف و تعویض مدارشکن.

 

بسیاری از صاحبان خانه های باتجربه که خودشان این کار را انجام می دهند، هنوز تصمیم می گیرند در مورد هر کاری که شامل برداشتن پوشش محافظ جلویی می شود، با یک برقکار تماس بگیرند.

 

 

منبع: https://www.thespruce.com/electrical-service-panel-basics-for-homeowners-1821532